Jangan Kahwini Wanita Ini

| | 1 comments



Jangan kahwini perempuan yang ada 6 sifat ini

Pesanan Rasulullah saw untuk kaum Lelaki : "Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah".


1.Wanita Ananah : 
wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.


2.Wanita Mananah : 
wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga...
Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga...Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar..


3.Wanita Hananah : 
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.


4.Wanita Hadaqah : 
melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebegini memeningkan kepala lelaki. Dia tengok apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang sudah botak.


5. Wanita Basaqah : ada 2 makna:

Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.


6.Wanita Syadaqah :
banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja.


Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli.

2008 - 2013

| | 0 comments



LI Crew
2008 - 2013

HAPPY NEW YEAR 2013! 

Gosip

| | 0 comments


ini ada suatu kisah. tiba-tiba je malam ni aku teringat kisah ni. peristiwa ni berlaku masa tingakatan 5 kat KISAS. kau bayangkan la. masa form 5 ni budak2 LI boleh dikatakan dah dikenali oleh kebanyakan pelajar. kitorang pun ingatkan student je yang kenal, tapi tak sangka ada jugak guru-guru yang kenal. erk.

kisahnya berlaku macam ni, pada suatu hari persekolahan yang biasa, semua student pegi kelas seperti biasa. aku tak ingat aku ada hal apa masa tu, tapi aku keluar dari kelas pegi uruskan kerja tu. masa aku nak balik ke kelas tu, aku terserempak dengan seorang ustazah kat tangga depan makmal biologi blok form 5. aku boleh dikatakan rapat jugak la dengan ustazah ni, sebab beliau merupakan guru penasihat untuk kelab yang aku handle. so selalu jugak la ada urusan dengan ustazah ni. terserempak itu perkara biasa la, mungkin beliau baru habis mengajar kat kelas tingkat 2 tu. tapi yang peliknya, beliau pandang aku dengan senyuman yang penuh makna. apekah? dengan senyuman itu, beliau menegur aku.

"kamu apa khabar? sihat"
"saya baik je alhamdulillah, ustazah."
*beliau senyum lagi*
"makwe apa khabar?"
*apekah? soalan perangkap. erk.*
"erm. saya mana ada makwe, ustazah."
*senyuman makin lebar*
"takyah tipu ustazah la. ustazah dah tahu semua."
"eh. betul, ustazah. saya takde makwe la."
"ustazah kenal kamu la. tengok pun boleh nampak. sekilas ikan di laut, boleh tahu jantan betina."
"erk"

at last, aku tak sempat nak jawab pape. ustazah pegi begitu sahaja. aku nak kejar pun susah sebab ramai muslimat yang lalu kat tangga tu. malas bersesak dengan diorang pulak. lagipun aku ada kelas lagi masa tu. tapi serius. soalan perangkap sebegitu sangat jarang ditanya, lagi-lagi la oleh seorang ustazah. kalau cikgu-cikgu tu penah jugak la ditanya soalan macam tu. aish. terkebil-kebil aku memikirkannya. mana la ustazah dengar cerita yang aku ada makwe kat sekolah. adeh. 

gosip? aku rasa ada la kot gosip aku kat KISAS yang student lain tau. tapi bagi aku tu hanya sekadar gosip. bukan la sesuatu yang serius. tapi tak sangka pulak gosip pun boleh dipandang serong. tapi bila fikir balik, biasa la tu benda kecik dibesarkan kat KISAS ni. gosip ni boleh dikatakan sebagai fitnah la senang cerita. belum yang belum tentu betul tapi dah dipandang serong. haaa. dasat tak dasat tak. berapa gosip ah aku ada kat sekolah dulu. aish. tapi aku tak pernah salahkan ustazah ke guru-guru lain ke sebab aku tau, diorang tau pun daripada students jugak. takdenya diorang nak buat gosip dalam bilik guru tu. tapi biasa la. pandangan students lain pun dah memang camtu, nak buat macam mana. memang aku la yang tak jaga. buat ikut suka hati je. tu pasal la keluar gosip2 sebegitu.

dan sejujurnya, aku masih tak tahu dan terfikir, siapakah makwe yang dimaksudkan ustazah tu. hmm.

yours truly,
AA:)

Kaum Hawa

| | 0 comments

Sahabatku…(Kaum Hawa)

Sekiranya seseorang telah melukai hatimu,
Janganlah engkau berdendam dengannya,
Maafkanlah segala kesilapannya,
Kerana kemaafan itu lebih mulia daripada segalanya,
Yang penting,
Kita tidak boleh rase down dengan perkara ini semua,
Kita harus bangkit,
Teruskan perjuangan kita,
Hidup dan mati kita hanya untuk Allah,
Janganlah kau bersedih dengannya,
Maybe ada hikmah disebalik semua ini.

Sahabatku…
Aku tidak mahu,
Engkau hanyut dengan CINTA DUNIAWI,
Engkau tidak boleh lemah,
Bangkitlah semula,
Aku tidak mahu disebabkan ini,
Pelajaran kamu terabai,
Kesihatan kamu terganggu,
Cubalah cari semula kekuatan kamu,
Semangat kamu selama ini,
Jangan disebabkan dia kamu hanyut,
Pelajaran kamu terabai,
Kerana ini semua ujian untuk kita.

Sahabatku…
Jika once dia cakap dia xsuka,
Janganlah kita beri harapan lagi kepadanya,
Kerana dia akan terus melukai hatimu,
Kerana dia memang tidak menyukaimu lagi,
Kerana dia takkan mencarimu lagi,
Jelas dan terang dia menyatakan,
Yang dia sudah tidak menyukaimu,
Jangan kita terus memaksanya,
Kerana dia akan gelakkan kita,
Dan terus mengecewakan kita.

Sahabatku…
Jadinya kita sebagai wanita,
Kita perlu bangkit semula,
Jangan bersikap lemah,
Tinggikan semula maruah dan harga diri kita,
Memang susah untuk melupai orang yang telah kita sayang,
Tetapi buat apa kita perlu tunggu dia,
Sesuatu yang terang2 dia reject kamu,
Takes your time,
Latih diri untuk melupainya,
Tidak perlu kamu memujuknya,
Kalau kamu mampu,
Lupakan dia saja orang sebegitu.

Sahabatku…
Yakinlah one day akan datang,
Seorang yang ditakdirkan buat kita,
Maybe itu yang terbaik untuk kita,
Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yg kita perlukan,
Yang terbaik buat kita,
Bukan apa yang kita perlukan,
Yang penting jaga diri kita sebaik mungkin,
Jangan bagi kaum adam terus memainkan kita,
Pertahankannya untuk ALLAH,
Carilah CINTA ALLAH,
Kerana cinta itulah yang kekal abadi.

Sahabatku…
Mengapa kita harus kecewa,
Kerana itu semua adalah HAK2 SUAMI kita,
Bukan untuk dia yang bukan SUAMI kita,
Kita tidak boleh terus mengalah,
Yang penting kita bangkit semula,
Kita pertahankan diri kita,
Cari keredhaan Allah,
Kerana saya tidak suka dan benci,
Org yang permainkan kaum hawa,
Walaumacam mana susah sekalipun,
Kita wajib pertahankan harga diri kita,
Kerana harga diri ini milik SUAMI kita.
Kita perlu kuatkan diri untuk terus melupainya.

Sahabatku…Align Center
Janganlah engkau pujuk dan rayu kepadanya,
Kerana itu akan membahayakan diri kita,
Kerana dia akan terus gelakkan kita,
Jadilah wanita yang SOLEHAH,
Jangan letak harapan yang tinggi kepadanya,
Dan cuba sebukkan diri dengan perkara yang membina,
Melakukan perkara yang berfaedah,
Dekatkan diri kepada ALLAH,
Dan mohonlah kepadanya,
Bangunlah pada satu pertiga malam,
Kerana Allah sangat dekat kepada hamba2nya pada ketika itu,
Penuhilah jiwa kamu dengan IMAN dan TAQWA,
Pergi usrah dan dengar tazkirah,
Penuhilah jiwa kamu dengan mengingati Allah,
Oleh itu, kamu tidak akan rase kehilangan,
Kasih sayang Allah kepada kita.



Sahabatku…
Biarlah dia pergi dari hidupmu,
Jangan engkau terus mengharapkannya lagi,
Kerana Umat Islam sekarang sudah tenat,
Kitalah sebagai generasi akan datang,
Perlu semangat m’perjuangkan JIHAD dijalan Allah,
Kita perlu bangkit,
Kita tidak boleh lemah,
Kita bina balik personaliti kita,
Harga diri kita dan maruah kita,
Supaya kita terus semangat,
Kerana cinta yang baik adalah,
Cinta yang membina diri kita,
Berusahalah selagi kita mampu.

Sahabatku…
Janganlah kamu pamerkan,
Kecantikan badanmu,
Lenggok gayamu kepada KAUM ADAM,
Kerana kamu bukan menarik hatinya,
Malah kamu telah menarik nafsunya,
Tidak perlu kau goda,
Kerana ada yang tersedia dan terbaik buatmu,
Sebagai SUAMI dan TEMAN SEJATI… :-)

daripada mereka. kami sampaikan.
LI Crew

Blue is Released!

| | 0 comments


yes! our new MV is now released!
Blue is made based on popular demand on facebook to us.
this might due to the BIGBANG Alive album release.

KP featuring KW - Blue
 

LI Crew. 2012 | Blue
Released on 16 June 2012
Originally sung by BIGBANG. No copyright intended. This is only a fanmade video.
KP - AA:), A2Z & ChaosZ [LI Crew]
featuring KW. oh yeah. This is his FIRST debut!

G-Dragon - AA:)
Taeyang - ChaosZ
TOP - ChaosZ
Daesung - KW
Seungri - A2Z

Director, Script Writer - ChaosZ
Actor - AA:)
Actress - Tiah
Editor - AA:)

Click here for the original MV : http://www.youtube.com/watch?v=2GRP1rkE4O0

"I'm singing my blues ~"
"The love that I have sent away with the floating clouds"


Hope you guys enjoy ~
p/s: This video is private. To those who can't view the video, please make a request.

LI Crew

BIGBANG - Blue (Cover)

| | 0 comments

hello semua!

blog diupdate semula. satu perkongsian daripada kakak - sebuah video.
lebih fokus kepada lagu ye. so let's check it out.


[Seungri]/[Taeyang]
demi waktu hatiku merindu
musim berlalu keresahan
tanpa dirimu

i'm singing my blues
bagai semalam kau datang dalam jiwa kosong
tunggu daku melewati saat itu

[GD]
kata harap tak menggunung mana
hanya menikam ..hatiku yang semakin nan goyah
dan mengenangkan sejauh mana, bukan percuma, yang hanya membuat goyah

jalinan yang kian terkaram my love
hidupku hancur pilu membisu tak akan pernah
berpaling dari segala hasratku takkan lari walau seinci

[Daesung]
tiada ku rasa ragu, duka hati yang belenggu
barat timur utara ku melayang
langit biru membawamu selamanya

[T.O.P]
singgahsana kasih dikota janji tak berteguh
ego si cemburu buta warna
emosi persepsi kau trauma
illuminasi neon cocok diri kita yang berkelam

bangun esok hidup esok mana
tempoh kita berzaman, ku mengharap kau aman, satu zaman
kalbu suci tak membenci di mana, dan hanyut di bawa, pawana tanpa petanda

[Taeyang]
tiada taranya ku berlari mencarimu kerana rindu
kusut fikiranku terbayang lara
kerna ini impianku denganmu
 
amacam? terbaek kan? great cover from Harriz & Firdaus.
nice lyrics, nice singing. good job, guys.
congratulations! ^^

mungkin boleh buat collaboration nanti? :P

LI Crew


Wedding Dress!

| | 0 comments

AA:) Comeback Solo!
 LI Crew. 2012 | AA:)


Wedding Dress

Released on 15 February 2012
Originally sung by Taeyang. No copyright intended. This is only a fanmade video.

The first AA:)'s solo project. Please do comment on our this first trial. Your comments are very appreciated to improve our skills for the next project. 

HERE HERE!

Director, Script Writer - ChaosZ
Editor - AA:)

Special Thanks :
Lead Actress - FANZ
Cameraman & Extra - ChaosZ & KW

Some say it's not over until it's over.
Hope you guys enjoy ~

Double Combo Is Back!

| | 0 comments
Link
LI Crew.
2012 | Double Combo Is Back!


Released on 1 January 2012
Originally sung by Tablo featuring Taeyang. No copyright intended.
This is only a fanmade video.

click here to view this video
This video is private. To those who can't view the video, please make a request.

Learn from the song. We can't have all we want.
Hope you guys enjoy ~



LI Crew

Finally Released!

| | 0 comments


FINALLY RELEASED!

webcam to gif


LOOK AT ONLY ME

new video from CZ & AA:)
to those who wanna view the video, please inform us.

for more information, please visit our page here
LI Crew



p/s: this video won't be uploaded on Youtube, so don't waste your time searching for it.

hope you guys enjoy ~ :D

LI Crew

Selamat Hari Raya Aidilfitri

| | 0 comments

from us to you you you!

Cinta Seorang Playboy

| | 0 comments

Cinta Seorang Playboy

Zaman remaja sememangnya zaman yang indah dan bahagia buat dia. Zaman di mana dia dipuja dan dipandang tinggi oleh wanita-wanita di sekelilingnya. Dia tersenyum bangga. Berbekalkan wajah yang sempurna, ketinggian yang mantap dan bentuk tubuh yang bisa menambat hati gadis-gadis, dia begitu selesa dengan kehidupannya. Hatinya kini milik seribu wanita yang bergelar 'hawa'.

Untuk apa dia setia? Sedangkan rakan-rakannya yang lain kerap dipermainkan wanita walaupun mereka setia. Ada yang sanggup berhabis wang ringgit untuk teman wanita, akhirnya apabila sudah kopak, gadis tersebut meninggalkan mereka terkontang-kanting. Dia sendiri pun apa kurangnya. Sudah dua kali dia dicurangi makhluk yang bergelar kaum hawa itu walaupun dia telah korbankan segala kesetiaan dan kepercayaan kepada mereka.

Sudah dua kali juga dia menetapkan bahawa merekalah yang bakal menjadi permaisuri hidupnya tetapi sesungguhnya semua itu hanyalah sia-sia. Sekarang dia tersenyum puas. Puas kerana dapat mempermainkan hati lima gadis serentak! Dania, Ida, Zurin, Rushaida dan Lisya semuanya dia taburkan dengan janji-janji dan kasih sayang palsu. Andai salah seorang daripada mereka tidak berpuas hati pun dia tidak peduli. Asalkan dia bahagia melihat gadis-gadis tersebut terulit dibuai janji kosong.

Cuaca pagi itu tenang dan damai. Burung-burung bahagia berkicauan. 'Mungkin burung-burung tu pun bahagia sebab ramai awek,' bisik hati kecilnya. Dia tersenyum riang. Hari ini merupakan hari pendaftaran degree untuk pelajar junior. Jika bernasib baik, mungkin akan adalah seorang 'awek' cun tersangkut kat dia lagi. Sedang dia berdiri memerhati gerak-geri junior-junior yang kebanyakannya comel-comel belaka, pandangannya terhenti kepada salah seorang gadis ayu yang sedang duduk memerhatikan jam tangan di tepi kaunter pendaftaran kolej kediaman. Di dalam hatinya, itulah gadis yang bakal menjadi mangsanya seterusnya.

Sejak hari pendaftaran itu, dia bersungguh-sungguh mendapatkan serba sedikit maklumat mengenai gadis tersebut daripada rakan-rakannya dan junior. Hatinya menjadi lebih panas apabila mendapat tahu bahawa gadis tersebut merupakan seorang gadis yang sering mempermainkan perasaan lelaki. Hatinya melonjak untuk mengenali gadis tersebut agar dia dapat mempermainkan gadis tersebut pula! Dia cuba memulakan langkah untuk berkenalan dengan gadis tersebut. Dia mengatur ayat-ayat manisnya yang sememangnya tidak pernah gagal menjerat hati seorang gadis. Setelah seminggu lebih menjengah khabar berita daripada rakan-rakan dan junior, dia berjaya juga mengetahui serba sedikit tentang gadis itu.

Namanya tidaklah seglamour wajahnya. Bukan Aleesya, Aleefa atau Natasya. Nama-nama tersebut adalah nama-nama biasa gadis-gadis cun yang dikenalinya selama ini. Tetapi kali ini, nama gadis yang cuba dikenalinya ini sungguh dalam maknanya. Gadis yang bernama Halimahtussaadiyah ini berasal dari Selangor. Setelah menaburkan ayat-ayat manis seperti biasa, tepat pada tarikh 8 Julai 2004, termaktublah bahawa mereka secara rasmi sudah menjadi sepasang kekasih.

Allah S.W.T Yang Maha Berkuasa tahu apa yang terbaik buat hamba-hamba-Nya. Dengan termeterainya perhubungan itu, niat yang pada mulanya berunsur khianat telah bertukar sepenuhnya. Perkenalan itu menjadikan mereka kenal akan erti kesetiaan, kasih sayang dan cinta. Tiada lagi istilah playboy dan playgurl dalam diri mereka. Tiada lagi istilah curang, khianat atau mempermainkan hati masing-masing. Dia telah pun memohon ampun dan maaf kepada bekas-bekas kekasihnya di saat zaman playboy nya dahulu. Hatinya kini terpaut kepada Halimahtussaadiyah seorang dan dia tidak berniat untuk bermain-main lagi dalam percintaan.

Episod-episod bahagia telah menjengah hari-hari mereka berdua. Dia yakin pada kata hati bahawa Halimahtussaadiyah lah yang sebenar-sebenarnya jodoh kurniaan Allah S.W.T baginya. Mereka bagaikan belangkas. Ke mana sahaja pasti bersama.

Tetapi lama kelamaan perkara ini menjadi masalah buat mereka. Akibat selalu kelihatan berdua-duaan, mereka telah dipanggil oleh jawatankuasa perwakilan Persatuan Rohani IPTA. Ketika itu mereka tersedar bahawa mereka telah melakukan dosa yang menghampiri fitnah dan zina. Walaupun setakat ini, mereka masih mengawal perilaku mereka, perkara sebegini masih haram di dalam Islam. Sedangkan ber-couple itu juga adalah haram apatah lagi berdua-duaan. Astagfirullahalazim!

Namun mereka sudah terlalu mencintai antara satu sama lain. Setelah berbincang dengan ibu bapa masing-masing, mereka mengambil keputusan untuk bertunang dan bernikah. Bukan mudah untuk meyakinkan ibu bapa pada mulanya namun, mereka tetap bersungguh agar tidak dipisahkan. Maka, tanggal 3 September 2005, mereka pun bertunang. Ketika majlis pertunangan dilangsungkan, kedua-dua pihak telah bersetuju untuk memilih tarikh pernikahan pada bulan Disember 2005 iaitu pada tahun yang sama agar dapat mempercepatkan urusan membina masjid tersebut. Selepas bertunang, mereka semakin menjaga batas pergaulan mereka. Mereka tidak lagi kerap berjumpa kecuali jika terdapat urusan-urusan penting yang terpaksa mereka selesaikan bersama. Namun di dalam hati, masing-masing terasa sangat berdebar-debar menanti ketibaan hari yang ditunggu-tunggu.

Tetapi kata orang, kita cuma mampu merancang. Allah juga yang Maha Menentukan. Tanggal 21 September 2005, iaitu hanya beberapa minggu selepas mereka bertunang, hadirlah suatu peristiwa yang tidak akan pernah dia lupakan selamanya. Tarikh itulah, tarikh dimana nyawa Halimatuhsaadiyah diragut kerana kemalangan jalan raya di Lebuhraya Elite sebaik pulang daripada rumahnya kerana terdapat perbincangan mengenai persiapan perkahwinan. Halimatussaadiyah meninggal dunia di Hospital Besar Kuala Lumpur tepat pada jam 9.30 malam itu. Kemalangan ngeri itu telah mengakibatkan gegaran otak yang kuat dan menyebabkan pendarahan di dalam kepalanya. Dia yang turut terlibat di dalam kemalangan tersebut hanya patah kaki dan koma selama beberapa jam namun, oleh kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan, dia tidak dapat hadir ke pengebumian Halimatussadiyah, seorang gadis yang amat dia cintai.

Saat dia sedar daripada koma, soalan pertama yang terbit dibibinya ialah di mana Halimahtussaadiyah dan bagaimana keadaannya? Bagi mengelak kejutan yang teruk dan atas nasihat doktor, ibu bapanya terpaksa menipu dengan mengatakan keadaan Halimahtussaadiyah stabil dan sedang dirawat di Hospital Besar Kuala Lumpur.

Hari ke enam pada bulan Ramadhan, dia akhirnya dikeluarkan daripada hospital. Sepanjang berada di rumah, dia kerap bertanyakan perihal Halimahtussaadiyah namun, ibu bapanya hanya mampu berdiam diri kerana takut terjadi perkara yang tidak diingini padanya. Akhirnya, ibu bapanya terpaksa meminta bantuan daripada ibu bapa Halimahtussaadiyah untuk membantu mereka memberitahu akan khabar berita bahawa Halimahtussaadiyah telah pun kembali ke rahmatullah dan telahpun selamat dikebumikan. Sebaik mengetahui bahawa gadis yang dicintainya itu telah pun kembali pada Tuhan yang Maha Esa, hidupnya menjadi semakin tidak keruan. Dia tidak mahu makan, tidak mahu mandi dan asyik menghabiskan waktunya dengan menangis dan meratapi nasib. Hidupnya seakan-akan tidak terurus lagi. Pelajarannya ditinggalkan begitu sahaja.

Tetapi kisah dukanya tidak hanya terhenti di situ. Setelah tiga minggu mengetahui berita bahawa Halimatuhsaadiyah telah meninggalkannya selama-lamanya, dia mengalami masalah hilang ingatan akibat terlalu stress dan terlalu banyak berfikir. Ibu bapanya sudah puas menghantarnya menjalani rawatan di hospital-hospital pakar dan bertemu dengan ustaz-ustaz yang boleh mengubatinya namun masih tidak berhasil. Inilah ujian daripada Allah. Mungkin Allah S.W.T hanya akan mengizinkannya untuk mendapatkan kembali memorinya setelah dia tenang dan redha dengan pemergian Halimatuhsaadiyah.

Alhamdulillah setelah berusaha tanpa jemu, akhirnya pada pertengahan bulan Mac pada tahun 2008, iaitu lebih kurang 2 tahun lebih selepas kejadian tersebut, ingatan dia kembali pulih seperti biasa. Ketika itu, dia telah redha dengan pemergian bekas tunangnya dan berdoa agar roh Halimatuhsaadiyah ditempatkan di kalangan orang-orang beriman..

Sekarang, dia hanya meneruskan kehidupannya seperti biasa walau pedih untuk ditanganinya. Dia pernah bercerita, di dalam mimpinya arwah pernah hadir dan mengucapkan kata-kata yang telah membuatkan dia tersedar dan melaksanakan apa yang sepatutnya dia lakukan. Di dalam mimpi tersebut, arwah telah memintanya agar tidak berterusan bersedih hati dan terus mencapai impian merealisasikan cita-citanya.

Ajaib bukan? Seorang playboy bertukar menjadi seorang yang setia kerana kehendak-Nya. Seorang playboy diuji oleh Allah untuk menghapus dosa-dosanya. Jika selama ini dia menguji hati gadis-gadis yang dipermainkannya, kini hidupnya sarat dengan ujian Allah yang Maha Berkuasa. Allah menjadikan sesuatu pasti ada hikmahnya. Dipinjamkan oleh-Nya intan permata namun bisa ditarik bila-bila yang dikehendaki-Nya.


source : iluvislam.com
by : LI Crew

Ramadhan Kareem

| | 0 comments


Ramadhan Kareem :)

Updated!

| | 0 comments



Truth Not To Be Told has been updated!

it now has Like Box here


so find us on Facebook!


feel free to click Like :)

and also we have banner now


copy the html to promote and paste to your site. it will be great. :)

licrew



brought to you by,

LI Crew

Istidraj

| | 0 comments
Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?

Maka saya hendak bertanya kepada anda.

Adakah anda tahu apa itu istidraj?

Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakakah maksud istidraj?

Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.

Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.

Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.

Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.

Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,

“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”

Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.

Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.

Nah… Apakah itu yang kita mahu?

Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?

Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”

Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.

Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil.

Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.

“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”

ALLAH menjawab,

“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,

“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.

Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?

Saya yakin tidak..

Anda tenang sekarang?

Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.

Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.

Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula.

thanks kepada hamba Allah yang sudi share :)

LI Crew

That Fight

| | 0 comments


pada suatu hari, dalam minggu sebelum SPM
masa ni tingkatan 4 dah balik dah.
tinggal form 5 dengan upper 6 je.

"weh. hang ada bagi orang guna CPU hang ke?"

"aku takde bagi sapa2 pun. tapi budak MMU je la tau password CPU tu pun. awat?"

"yeke? tapi tadi aku nampak dia tu guna CPU hang."

"eh. pehal lak? dia buatpa dengan CPU aku tu?"

"entah. dia bukak segala files yang ada. mana aku tau"

"budak ni. hish."

dan aku melangkah dengan perasaan geram terus ke bilik KP;
masuk masuk je ada la beberapa orang tengah layan komputer KP,
tapi CPU aku kat bwah tu, Qbear tengah guna.

"Qbear, budak tu buatpa dengan CPU aku?"

"eh. dia takde buat pape pun. aku je guna dari tadi."

"tadi bukan dia guna jap masa hang tengah guna ke?"

"mana ada mana ada."

"jangan nak sorok pape dari aku aa, bear"

rasa nak tumbuknya dinding bilik KP tu. handphone dikeluarkan
dari poket. sms ditaip dengan pantas.

"woi. kau nak cari pasal dengan aku ke apa?"

sent. dalam beberapa minit dpat reply.

"aku buatpe kt kau?"

baling batu sorok tangan dalam baju eh. nampak sangat la weh.

"kau buatpe dengan CPU aku?"

"aku tak buat pape pun. asal?"

"kurang asam eh kau. siap kau aku jumpa nanti"

phone disimpan kembali dari poket. hati aku sangat geram.
nak study pun dah takde mood. hish. makan kaki jugak budak ni.

kemudian petang itu, terjumpa budak tu kat bilik rehat.
muka dia macam takut dan hairan bercampur pelik

"kau guna CPU aku tadi buatpe?"

"eh. mana aku ada buat pape. aku tak tau pun yang tu CPU kau"

"aku tanya kau buatpe dengan CPU aku?"

"aku tak buat pape la. aku tengok Qbear guna je tadi"

"kau jangan tipu la. ada orang nampak kau."

"betul la. aku tak buat pape pun laa."

"jangan tipu la. aku nak bagi amaran kat kau. kau jangan nak buat perangai BADAR kat sini. apa mau explore2 CPU aku? kau nak cari apa? cerita lucah? game? lagu lagho? kau ingat ni CPU welfare ke apa. weh. dah hujung tahun la. kalau kau nak cari publisiti untuk naikkan nama BADAR pun, takyah cari pasal dengan aku. jaga diri kau baik2 dah la."

suara ditinggikan. semua orang yang lalu kat bilik rehat memandang kami dengan muka yang pelik. apa hal la dua orang mamat ni bising2 kat sini. biasa la. hati tengah panas semua orang memang aku dah tak kisah dah. aku tinggalkan dia dengan muka yang tidak dapat ditafsirkan.

******

tu la satu peristiwa yang tak dapat aku lupakan. dak aku yakin dia pun tak dapat lupakan. haha.

kitorang gado sekejap je. esok tu aku mintak maaf balik. memang la bila hati tengah panas dengan faktor2 yang lain membuatkan kepanasan tu semakin membuak-buak. fuuh. naseb dia la cari pasal dengan aku masa tu. semua lepas kat muka dia.

dan tak sangka lepas SPM, kitorang ditempatkan di tempat yang sama;
bekerjasama dalam satu society, satu team pulak dalam volley.
ada jugak study sama2, mintak tolong kalau ada pape.

betul la pe yang dia cakap;

"budak KISAS, musuh camne pun; tapi bila kat luar mesti mintak tolong sesama sendiri jugak."

betul kot. sebab rasanya lebih percaya budak KISAS sendiri daripada kawan2 lain kan.
sekarang dah ok la kan. lepas ni macam mana? adakah akan berperang lagi? oleh kerana faktor2 tertentu. haha. rasanya tidak. pengalaman mematangkan kami. semakin hari semakin matang. masing-masing dah pandai fikir kan. insyaAllah okay je sampai bila bila.

yours truly,
AA:)

Happy Teacher's Day!

| | 0 comments

Happy Teacher's Day!


thanks to all teachers;
especially them. teachers in KISAS

without them, we couldn't score in SPM
without them, we wouldn't be here in our places now
without them, we wouldn't shine today
without them, we wouldn't be what we are now

terima kaseh banyak cikgu-cikgu;
kerana sudi mengajar anak murid seperti kami ini
kerana sabar menahan kerenah kami ini
kerana tak jemu memberi nasihat untuk melonjakkan kami
kerana mendidik kami menjadi manusia yang berguna

jasa anda semua tak mungkin dapat kami balas
hanya Allah yang membalasnya



may Allah bless you all :)

LI Crew



Cinta Saidina Ali dan Fatimah

| | 1 comments
Bismillah

Ada rahasia terdalam di hati ‘Ali yang tak dikisahkannya pada siapapun. Fathimah.
Karib kecilnya, puteri tersayang dari Sang Nabi yang adalah sepupunya itu, sungguh memesonanya. Kesantunannya, ibadahnya, kecekatan kerjanya, parasnya.

Lihatlah gadis itu pada suatu hari ketika ayahnya pulang dengan luka memercik darah dan kepala yang dilumur isi perut unta.
Ia bersihkan hati-hati, ia seka dengan penuh cinta.
Ia bakar perca, ia tempelkan ke luka untuk menghentikan darah ayahnya.
Semuanya dilakukan dengan mata gerimis dan hati menangis. Muhammad ibn ’Abdullah Sang Tepercaya tak layak diperlakukan demikian oleh kaumnya!
Maka gadis cilik itu bangkit. Gagah ia berjalan menuju Ka’bah.

Di sana, para pemuka Quraisy yang semula saling tertawa membanggakan tindakannya pada Sang Nabi tiba-tiba dicekam diam. Fathimah menghardik mereka dan seolah waktu berhenti, tak memberi mulut-mulut jalang itu kesempatan untuk menimpali. Mengagumkan!
‘Ali tak tahu apakah rasa itu bisa disebut cinta.

Tapi, ia memang tersentak ketika suatu hari mendengar kabar yang mengejutkan.
Fathimah dilamar seorang lelaki yang paling akrab dan paling dekat kedudukannya dengan Sang Nabi.
Lelaki yang membela Islam dengan harta dan jiwa sejak awal-awal risalah.
Lelaki yang iman dan akhlaqnya tak diragukan; Abu Bakr Ash Shiddiq, Radhiyallaahu ’Anhu.

”Allah mengujiku rupanya”, begitu batin ’Ali.

Ia merasa diuji karena merasa apalah ia dibanding Abu Bakr. Kedudukan di sisi Nabi?
Abu Bakr lebih utama, mungkin justru karena ia bukan kerabat dekat Nabi seperti ’Ali,
namun keimanan dan pembelaannya pada Allah dan RasulNya tak tertandingi.
Lihatlah bagaimana Abu Bakr menjadi kawan perjalanan Nabi dalam hijrah
sementara ’Ali bertugas menggantikan beliau untuk menanti maut di ranjangnya..
Lihatlah juga bagaimana Abu Bakr berda’wah.
Lihatlah berapa banyak tokoh bangsawan dan saudagar Makkah yang masuk Islam karena sentuhan Abu Bakr; ’Utsman, ’Abdurrahman ibn ’Auf, Thalhah, Zubair, Sa’d ibn Abi Waqqash, Mush’ab..
Ini yang tak mungkin dilakukan kanak-kanak kurang pergaulan seperti ’Ali.
Lihatlah berapa banyak budak muslim yang dibebaskan dan para faqir yang dibela Abu Bakr; Bilal, Khabbab, keluarga Yassir, ’Abdullah ibn Mas’ud..
Dan siapa budak yang dibebaskan ’Ali?
Dari sisi finansial, Abu Bakr sang saudagar, insyaallah lebih bisa membahagiakan Fathimah.
’Ali hanya pemuda miskin dari keluarga miskin.

”Inilah persaudaraan dan cinta”, gumam ’Ali.

”Aku mengutamakan Abu Bakr atas diriku, aku mengutamakan kebahagiaan Fathimah atas cintaku.”

Cinta tak pernah meminta untuk menanti.
Ia mengambil kesempatan atau mempersilakan.
Ia adalah keberanian, atau pengorbanan.

Beberapa waktu berlalu, ternyata Allah menumbuhkan kembali tunas harap di hatinya yang sempat layu. Lamaran Abu Bakr ditolak.
Dan ’Ali terus menjaga semangatnya untuk mempersiapkan diri.
Ah, ujian itu rupanya belum berakhir.
Setelah Abu Bakr mundur, datanglah melamar Fathimah seorang laki-laki lain yang gagah dan perkasa, seorang lelaki yang sejak masuk Islamnya membuat kaum muslimin berani tegak mengangkat muka,
seorang laki-laki yang membuat syaithan berlari takut dan musuh-musuh Allah bertekuk lutut.
’Umar ibn Al Khaththab.
Ya, Al Faruq,
sang pemisah kebenaran dan kebathilan itu juga datang melamar Fathimah.
’Umar memang masuk Islam belakangan,
sekitar 3 tahun setelah ’Ali dan Abu Bakr.
Tapi siapa yang menyangsikan ketulusannya?
Siapa yang menyangsikan kecerdasannya untuk mengejar pemahaman?
Siapa yang menyangsikan semua pembelaan dahsyat yang hanya ’Umar dan Hamzah yang mampu memberikannya pada kaum muslimin?
Dan lebih dari itu, ’Ali mendengar sendiri betapa seringnya Nabi berkata,
”Aku datang bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku keluar bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku masuk bersama Abu Bakr dan ’Umar..”
Betapa tinggi kedudukannya di sisi Rasul, di sisi ayah Fathimah.

Lalu coba bandingkan bagaimana dia berhijrah dan bagaimana ’Umar melakukannya.
’Ali menyusul sang Nabi dengan sembunyi-sembunyi, dalam kejaran musuh yang frustasi karena tak menemukan beliau Shallallaahu ’Alaihi wa Sallam.
Maka ia hanya berani berjalan di kelam malam.
Selebihnya, di siang hari dia mencari bayang-bayang gundukan bukit pasir.
Menanti dan bersembunyi. ’Umar telah berangkat sebelumnya.
Ia thawaf tujuh kali, lalu naik ke atas Ka’bah.
”Wahai Quraisy”, katanya.
”Hari ini putera Al Khaththab akan berhijrah.
Barangsiapa yang ingin isterinya menjanda, anaknya menjadi yatim, atau ibunya berkabung tanpa henti, silakan hadang ’Umar di balik bukit ini!”
’Umar adalah lelaki pemberani.
’Ali, sekali lagi sadar.
Dinilai dari semua segi dalam pandangan orang banyak, dia pemuda yang belum siap menikah.
Apalagi menikahi Fathimah binti Rasulillah! Tidak.
’Umar jauh lebih layak.
Dan ’Ali ridha.

Cinta tak pernah meminta untuk menanti.
Ia mengambil kesempatan.
Itulah keberanian.
Atau mempersilakan.
Yang ini pengorbanan.

Maka ’Ali bingung ketika kabar itu meruyak.
Lamaran ’Umar juga ditolak. Menantu macam apa kiranya yang dikehendaki Nabi?
Yang seperti ’Utsman sang miliarder kah yang telah menikahi Ruqayyah binti Rasulillah?
Yang seperti Abul ’Ash ibn Rabi’ kah, saudagar Quraisy itu, suami Zainab binti Rasulillah?
Ah, dua menantu Rasulullah itu sungguh membuatnya hilang kepercayaan diri.
Di antara Muhajirin hanya ’Abdurrahman ibn ’Auf yang setara dengan mereka.
Atau justru Nabi ingin mengambil menantu dari Anshar untuk mengeratkan kekerabatan dengan mereka?
Sa’d ibn Mu’adz kah, sang pemimpin Aus yang tampan dan elegan itu?
Atau Sa’d ibn ’Ubadah, pemimpin Khazraj yang lincah penuh semangat itu?

”Mengapa bukan engkau yang mencoba kawan?”, kalimat teman-teman Ansharnya itu membangunkan lamunan.
”Mengapa engkau tak mencoba melamar Fathimah? Aku punya firasat, engkaulah yang ditunggu-tunggu Baginda Nabi..”
”Aku?”, tanyanya tak yakin.
”Ya. Engkau wahai saudaraku!”
”Aku hanya pemuda miskin. Apa yang bisa kuandalkan?”
”Kami di belakangmu, kawan! Semoga Allah menolongmu!”

’Ali pun menghadap Sang Nabi.
Maka dengan memberanikan diri, disampaikannya keinginannya untuk menikahi Fathimah.
Ya, menikahi. Ia tahu, secara ekonomi tak ada yang menjanjikan pada dirinya.
Hanya ada satu set baju besi di sana ditambah persediaan tepung kasar untuk makannya.
Tapi meminta waktu dua atau tiga tahun untuk bersiap-siap?
Itu memalukan! Meminta Fathimah menantikannya di batas waktu hingga ia siap?
Itu sangat kekanakan. Usianya telah berkepala dua sekarang.

”Engkau pemuda sejati wahai ’Ali!”, begitu nuraninya mengingatkan.
Pemuda yang siap bertanggungjawab atas rasa cintanya.
Pemuda yang siap memikul resiko atas pilihan-pilihannya.
Pemuda yang yakin bahwa Allah Maha Kaya.

Lamarannya berjawab, ”Ahlan wa sahlan!”
Kata itu meluncur tenang bersama senyum Sang Nabi.
Dan ia pun bingung.
Apa maksudnya?
Ucapan selamat datang itu sulit untuk bisa dikatakan sebagai isyarat penerimaan atau penolakan.
Ah, mungkin Nabi pun bingung untuk menjawab.
Mungkin tidak sekarang.
Tapi ia siap ditolak.
Itu resiko.
Dan kejelasan jauh lebih ringan daripada menanggung beban tanya yang tak kunjung berjawab.
Apalagi menyimpannya dalam hati sebagai bahtera tanpa pelabuhan.
Ah, itu menyakitkan.

”Bagaimana jawab Nabi kawan? Bagaimana lamaranmu?”
”Entahlah..”
”Apa maksudmu?”
”Menurut kalian apakah ’Ahlan wa Sahlan’ berarti sebuah jawaban!”
”Dasar tolol! Tolol!”, kata mereka,
”Eh, maaf kawan.. Maksud kami satu saja sudah cukup dan kau mendapatkan dua!
Ahlan saja sudah berarti ya. Sahlan juga. Dan kau mendapatkan Ahlan wa Sahlan kawan! Dua-duanya berarti ya!”

Dan ’Ali pun menikahi Fathimah.
Dengan menggadaikan baju besinya.
Dengan rumah yang semula ingin disumbangkan kawan-kawannya tapi Nabi berkeras agar ia membayar cicilannya.
Itu hutang.

Dengan keberanian untuk mengorbankan cintanya bagi Abu Bakr, ’Umar, dan Fathimah.
Dengan keberanian untuk menikah.
Sekarang.
Bukan janji-janji dan nanti-nanti.
’Ali adalah gentleman sejati.
Tidak heran kalau pemuda Arab memiliki yel,
“Laa fatan illa ‘Aliyyan! Tak ada pemuda kecuali Ali!”

Inilah jalan cinta para pejuang.
Jalan yang mempertemukan cinta dan semua perasaan dengan tanggungjawab.
Dan di sini, cinta tak pernah meminta untuk menanti.
Seperti ’Ali.
Ia mempersilakan.
Atau mengambil kesempatan.
Yang pertama adalah pengorbanan.
Yang kedua adalah keberanian.

Dan ternyata tak kurang juga yang dilakukan oleh Putri Sang Nabi,

dalam suatu riwayat dikisahkan

bahwa suatu hari (setelah mereka menikah)

Fathimah berkata kepada ‘Ali,

“Maafkan aku, karena sebelum menikah denganmu. Aku pernah satu kali merasakan jatuh cinta pada seorang pemuda”

‘Ali terkejut dan berkata, “kalau begitu mengapa engkau mau manikah denganku? dan Siapakah pemuda itu”

Sambil tersenyum Fathimah berkata, “Ya, karena pemuda itu adalah Dirimu”

******

sumber daripada seorang hamba Allah
dikongsikan bersama anda oleh LI Crew

Welcome!

| | 0 comments




salam kepada semua readers

selamat datang kami ucapkan kepada readers baru

terutamanya junior junior yang baru nak mengenali kami

ingatlah. kami hanya satu golongan lain di KI.

golongan yang gila-gila, golongan yang tak siqoh, golongan yang sempoi

semestinya kitorang bukanlah contoh terbaik untuk korang

kerana kami bukanlah membawa sepenuhnya identiti KI itu tersendiri

jadi diharapkan kepada anda supaya ambik pengajaran daripada pengalaman kami

sesungguhnya inilah blog LI Crew. cerita yang sememangnya benar.

cerita benar yang berlaku di KI. penuh dengan rahsia.

pape pun, enjoy~




LI Crew

Tonight Extra

| | 0 comments

Title : Tonight by Big Bang
Director : Chaos
Co-director : AA:)
Script writer : Chaos
Cameraman : Chaos, AA:), Ismile
Editor : AA:)
Choreograph : AA:)
Actors : Abang, A2Z, Chaos, AA:), Ismile
Actress : Fanz


Tonight MV : Location


Date : 8 April 2011
Location : Shah Alam

Husna sebagai tour guide. Fanz punya idea untuk membuat penggambaran di sini.
sambil nak tengok rumah hantu. so drive jela sampai sini.
Husna bagi idea untuk buat rakaman kat area Plaza Alam Sentral.
ada kolam air pancut. memang lawa. romantik jugak la kalau buat kat situ.
malang sekali kamera takde flash untuk video. so terpaksa tukar kamera.
guna kamera Satio Fanz. naseb baik okay la daripada tak nampak langsung.
penggambaran bermula. memang semua nak tergelak laa. haha.
naseb baik tak ramai orang malam2 kat situ. fuuh. done scene Fanz.


Date : 12 April 2011
Location : Pasar Seni

petang. lepas Zohor. terus ke Pasar Seni dari UIA.
AA:), Chaos dgn Ismil sebagai pembantu cameraman adn extra.
mula mula cari location paling penting. hotel. maka Hotel Angsana dipilih.
naik ke tingkat 5. mulakan pengambaran. settle. turun tu rakam dalam lif pulak.
ketika mahu keluar daripada hotel tu ada adegan kantoi.
kerana plan kurang teratut. lupa check line daa. takpe2.
yang tu kita boleh lupakan. ngeee.




pengambaran diteruskan di Petaling Street. ya. tempat ramai orang.
adegan berlari. fuuh. segan tak payah nak cakap la.
boleh kata semua mata memandang ke arah kami.
maka dengan itu, kami tak kan menjejakkan kaki kami ke sana lagi
selama 2 tahun. harap2 mereka dah lupa muka kami ketika itu.




Location : The Gardens

scene rap oleh Chaos. dibuat di tempat yang agak sunyi.
snap pic untuk poster teaser oleh Chaos.
scene rap jugak oleh AA:). ketika ini tempat terbuka.
agak memalukan dan muka tebal dibina seperti biasa.



Date : 13 April 2011
Location : CFS IIUM, PJ

bermula penggambaran di depan mahallah ABC
scene chorus untuk Chaos. dan adegan berlari oleh AA:).
Ismile bertindak sebagai cameraman jugak untuk scene di sini.
malu? segan? ohh. terpaksa tebalkan muka.
ramai pulak student yang lalu kat sini masa tu. cehh.



diteruskan ke rooftop Central Spine. setelah survey dibuat.
antara rooftop ABC, AMF dan yang lain. yang ni sesuai. okay la.
snap pic untuk poster teasr oleh Chaos
rakaman scene Solar dan juga Tonight. agak menakutkan.
maklum la kami semua gayat la katakan. tapi berjalan dengan lancar.
ada view menarik dengan awan biru serta segala tiang2 elektrik sekali




Location : Nilai

area berdekatan KTM Nilai. sementara menunggu Fanz.
ada efek hutan sikit. dan juga kereta buruk kalau anda perasan.
tidak perlu menebalkan muka sebab takde orang. fuuhh.


di Dataran Nilai. scene untuk Dae Sung. petang yang aman.
mendekati Maghrib. so nampak la jugak sunset. tengah2 padang tu.
Chaos sebagai cameraman terpaksa menghadapai lecah2 akibat hujan.
walaupun begitu semangat diteruskan untuk menyelesaikannya.
ada la jugak mata mata yang memandang. tapi tidak dipedulikan.



di Dataran Nilai juga. scene yang paling mantap la boleh dikatakan.
juga snap pic untuk poster teaser oleh Abang
scene malam. scene untuk Abang. agak segan2 sikit pada mulanya. biasa la.
baru pertama kali la katakan. boleh buat dan mahu buat.
hasilnya memang TOP yang paling cool. yeaahhh!



Location : dalam KTM

sedikit scene untuk AA:) dan juga snap gambar
sebagai poster. muka keletihan boleh dilihat.

Location : KL Sentral

adegan berlari sajaa. sementara menunggu A2Z datang ambik.

Location : UM

adegan untuk Solar sebagai teaser. AA:) dan A2Z.
adegan gitar oleh A2Z. makan masa yang amat sekejap.



Date : 14 April 2011
Location : The Gardens

adegan sepenuhnya untuk A2Z. memandanagkan dia takde masa.
kerana sibuk menghabiskan exam. so ni je masa yang ada.
semuanya berjalan lancar. dan muka tebal ada semestinya.
ramai orang kottt. terpaksa la demi video yang mantap.



Location : UM

praktis dance di A703. selama beberapa minit. agak lama.
kemudian diteruskan ke pengambaran di depan Dewan Tunku Canselor.
rakaman dance sepenuhnya di situ. juga rakaman part concert Chaos.
dengan bateri kamera yang nazak, sempat jugak pengambaran settle.



diteruskan dengan pengambaran scene2 yang lain
oleh Chaos dan A2Z. final scene la katakan.

done shooting

******

untuk anda yang masih tak faham video apakah
yang dibicarakan. sila klik di sini

HERE HERE

jadi untuk anda, semua ada tak cadangan untuk video seterusnya?
maklumkan kepada kami. yeaahh.

LI Crew

Kita Berubah

| | 2 comments

salam semua

sebenarnya post ini diilhamkan oleh Chaos
bermodalkan sebuah tajuk yang amat menarik

KITA BERUBAH

ataupun yang lebih tepat

KAMI BERUBAH

yup. bak kata Chaos setelah melihatkan apa yang jadi sekarang
dalam masa keadaan sekarang la ye. kita tengok balik.
kita tengok balik sorang sorang eh.


Abang

dulu amat sangat lah anti dengan LI Crew
sape sape yang berani sebut LI depan dia dulu? BADAR? KP?
semua dia akan rasa giler bengang. so jangan sebut.
apakan lagi nak tengok muka kitorang satu satu.
nak ajak dia outing sekali? hmph. dalam mimpi korang la.
nak ajak dia buat mission kat sekola sekali? jangan harap.
nak ajak dia solat jemaah? haa. yang ni insyaAllah.
nak buat usrah seminggu sekali? ni belum try lagi.

tapi sekarang. sebut je LI Crew. dia okay je.
kadang2 dia macam tau tu tanggungjawab dia.
crew yang dibentuk sendiri. crew yang sentiasa setia.
ajak la dia untuk join pape dengan kitorang.
hang out sekali? lepak minum2 sekali? share hadiah sekali?
even join MV kitorang pun dia layan je.
kadang2 rasa bangga kan ada adik adik macam ni.
walaupun mengong tapi tetap yang terbaek.
dan kitorang dah ada adik tiri. sape lagi kalau bukan Fanz.
yeke? kena tanya Abang balik. hahaha

A2Z

dulu pilih orang senyap2. sendiri2 je. ikut suka hati.
tengok2 dah on. belum dapat approval kitorang pun.
walaupun kalau admire orang ada la dia bagitau kitorang sikit
tapi biasanya pemilihan dia, dia akan buat sendiri.
yup. pemilihan sendiri tanpa advise atau guide dari kitorang
dan tanpa pandangan pape dari kitorang. tengok2 dah pilih.
dan biasanya pilihan beliau tidak menepati ciri2 kitorang.
bukan kitorang ada ciri2 spesifik pun untuk pemilihan
tapi kriteria tetap ada. eh? bukan sama ke? aaahh.
tapi kitorang tak kesah pun. asalkan dia bahagia.

tapi sekarang. waah. dah pandai memilih.
banyak option. hilang satu datang satu lagi.
tapi kali ni bagi kitorang adalah yang terbaik.
dan pilihanya menepati pilihan. maksudnya okay la.
takde la macam sebelum ni. pilih sendiri2.
tanpa advise kitorang atau pape. at least dia bagitau jugak la.
kali ni dia mintak pandangan kitorang. pandai jugak.
lagipun dia mintak dulu approval kitorang.
dan pilihan dia sweet giler dengan dia. sesuai la kan.
so memang okay la sekarang. tak macam dulu. mantap.

AA:)

dulu selalu sangat kena gosip dengan orang.
gosip yang entah pape. mungkin sebab karakter yang lain kan.
tapi takde la layan sangat. mungkin tak pernah ambik seyes pun.
tak kisah orang cakap pape. walaupun satu batch sedang berkata.
sebab dia sendiri tahu benda tu tak betul. so relax je la.
dulu mana kisah pasal ada pasangan ke pe. orang nak couple ke pe.
yang penting hidup bahagia. tak kacau dia, tak kacau orang lain.

tapi sekarang. dah pandai fikir pasal masa hadapan.
bak kata Chaos; dah pandai fikir pasal kahwin. kahwin?
kahwin ye. bukan couple ke nak pasangan tak tentu pasal.
walaupun hati masih tak tentu arah macam dulu. tapi yes.
dah tahu apa yang diperlukan, perancangan untuk kahwin.
so setiap pandangan semuanya ke hadapan. untuk future.
maksudnya akan serius dalam topik relationship. bukan untuk main main.
Chaos kata dah pandai geli geli. hampehh.

Seeker

dulu boleh dilabel sebagai player atau bahasa indahnya playboy
boleh kata semua perempuan yang kenal dia mudah tertarik
exception untuk budak KI. sebab diorang bukan kenal dia sangat.
mudah tertarik ye. bukan lepas dia mengayat. haaa.
dasat jugak sebenarnya. dulu asyik fikr main main je.
walaupun memang dia mintak approval kitorang.
dan pemilihannya selalu okay la. boleh diterima. pandai.
dia senang dapat. hilang satu ramai lagi yang tunggu.
selalu tukar? no komen. kena tanya dia la yang tu.

tapi sekarang memang berubah. lain jadinya.
Seeker sekarang bukan yang dulu. bukan yang suka main2.
lebih serius. dah fikir benda secara serius. dan pandang jauh
dah mula fikir macam AA:). pikat bukan untuk saje2.
dah sedar semua yang dulu adalah kesilapan beliau.
dan sekarang mula hendak memperbaiki apa yang telah salah
betul la. kesilapan yang lalu mengajar kita. yup.
dan kesilapan lalu la menjadikan Seeker yang sekarang

Chaos

dulu selalu dikecewakan. bagaimana? itu ada la.
dikecewakan oleh apa? itu pun ada laa. tapi itu la secara umumnya.
mula belajar sedikit demi sedikit dengan crew
segala yang crew member lain tau semuanya dikongsi
bukan senang untuk mencapai tahap yang lebih tinggi sebenarnya
usaha pastinya membuahkan hasil. dan yes. beliau berubah.
daripada seorang yang dikecewakan kepada seorang yang baru.
daripada seorang yang tak dipandang kepada
seorang yang pastinya mencuri perhatian
yang penting tak macam dulu laa.

sekarang memang sudah lain. dulu selalu rasa down.
sekarang dah ada bakat. bakat yang terpendam sebenarnya.
bak kata beliau, hopeless romantic. dah faham banyak benda.
faham banyak situasi, banyak masalah, banyak teknik
dan dah pandai keluarkan teori sendiri lagi tu
dah pandai mencuri perhatian. dah pandai masuk line.
ini tak tau la dikatogerikan dalam overstreet ke tak.
tapi memang pandai la. boleh dapat apa yang dia nak.
dah ada teknik sendiri. dan sesuatu yang dasat terjadi.
beliau berubah. daripada seorang yang selalu main main
kepada seorang yang lebih serius. dalam hubungan.
dan sekarang beliau menjadi pencinta yang setia

Fye

dulu selalu dalam buat kerja diam2 je. ada la jugak
kadang2 dia masuk dalam perbincangan LI
bincang kalau da masalah pape ke. tau jugak perkembangan kitorang.
Abang pun selalu je ada dengan dia. sama blok kan.
dulu gosip dia semua senyap2 je. dasat jugak.

tapi sekarang. berubah ke? lebih kurang sama je.
pandai simpan jejak. gosip masih senyap. cehh.
tapi takpe la. bergerak dalam bayang smart jugak.

******

so overall ini la perubahan yang boleh nampak
perubahan kami yang memang berbeza
kat dalam KISAS dan di luar KISAS
sebelum SPM dan selepas SPM
budak budak dan lelaki macho
belum matang dan matang la sikit kan

so tu jela yang nak share dengan korang
ini apa yang kitorang nampak la
yang korang nampak mungkin berbeza kan?
jangan risau. hantarkan komen korang.
kami sedia mendengarnya. :)

p/s: Chaos pesan beliau tak boleh tulis post ni walaupun ini idea beliau
sebab beliau akan menitiskan air mata ketika menulisnya.

LI Crew
changed