Tazkirah BITAN

| |
diambik drp tazkirah BITAN yg diedarkn kpd smua pelajar. tp ktorg rmai x dpt. so ble bca je mcm mnarik jgk la maklumat dlm ni. so we wanna share with you guys, smua yg pembaca2 blog ni. hehe. hrp dpt sikit ilmu. insyaAllah.

Soutul Badr KISAS
"Wadah Fikrah Muslim"
Bil 7/2009

Logiknya Solat dalam Sudut Pandangan Sains

Seorang profesor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yg disyariatkn dlm Islam. Katanya tubuh bdn kita mgandungi 2 cas elektrik iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian, sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sdh tntu byk tenaga yg digunakn.

Dalam proses pmbakaran tenaga, byk brlaku prtukaran cas positif dan cas negatif, yang myebabkn ketidakseimbangan cas dlm badan myebabkn kita rsa letih atau lesu stelah mnjalankn aktiviti seharian. Oleh itu cas2 ini pelu diseimbangkn smula utk ksegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dgn solat brjemaah, timbul prsoalan di mnda profesor ini mgapa Islam mnsyariatkn solat brjemaah dan mengapa solat 5 waktu yg didirikn org Islam mmpunyai bilangan rakaat yg tdk sama.

Hasil kajiannya mndpti bilangan rakaat yg brbeza dlm solat kita brtndak myeimbangkn cas2 dlm bdn kita. Semasa kita solat brjemaah, kita disuruh mluruskn saf, bahu brtemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. tndakan2 yg dianjurkn smasa solat brjemaah itu mmpunyai plbgai kelebihan. kajian sains mndpti sntuhan yg brlaku antara tbuh kita dgn tbuh jemaah lain yg berada di kiri dan kanan kita akn mnstabilkn kmbali cas2 yg diperlukn oleh tubuh.

Mnurut beliau lg, stiap kali kita bngun dr tdur, bdn kita akn merasa segar dan sihat stelah berehat bbrapa jam. ketika ini tbuh kita mgandungi cas2 positif dan negatif yg hmpir seimbang. Oleh itu, kita hnya memerlukan sedikit lg proses prtukaran cas agar keseimbangn pnuh dpt dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.

Sterusnya, stelah sehari kita bkerja kuat dan mmerah otak, smua cas ini kmbali tdk stabil akibat khilangan cas lbh byk drp tubuh. Oleh itu, kita memerlukn lbh byk prtukaran cas. solat jemaah yg disyariaatkn Islam brperanan utk memulihkn keseimbangan cas2 brkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat utk mmberi ruang yg lbh kpd proses prtukaran cas dlm tbuh.

Situasi yg sama turut brlaku di sbelah petang. byk tenaga dikeluarkn ktika mnyambung kmbali tugas. ini myebabkn skali lg kita khilangan cas yg byk. spt mna solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yg dikerjakan akn mmberikn ruang kpd proses prtukaran cas dgn lbh lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dri kerja, kita tdk lg melakukn aktiviti2 yg byk mggunakan tenaga. masa yg diperutkkn pula tdk bgitu lama. maka, solat Maghrib hanya dikerjakn sbyk 3 rakaat adalah lbh sesuai dgn pnggunaan tenaga yg kurang brbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fkiran profesor itu ttg solat Isyak yg mngandungi 4 rakaat. logiknya, pd waktu mlm kita tidak byk mlakukn aktiviti dan sudah tentu tidak mmerlukn proses prtukaran cas yg byk.

Setelah kajian lanjut, ddpti trdpt keistimewaan mngapa Allah mnsyariatkn 4 rakaat dlm solat Isyak. kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan utk tidur awal agar mampu bgun menunaikn tahjud di sepertiga mlm. ringkasnya, solat Isyak sbyk 4 rakaat itu akn mnstabilkn cas dlm badan serta memberikn tenaga utk kita bgun mlm (qiamullail).

Dalam kajiannya, profesor ini mndpti bhw Islam adalah satu agama yg lgkp dan istimewa. segala amalan dan suruhan Allah itu mmpunyai hikmah yg tersirat utk kbaikn umat Islam itu sndri. beliau merasakn betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. akhirnya, dgn hidayah Allah beliau memluk agama Islam.

"Solat itu tiang agama"

-LI Crew-

0 comments: