Cara Meluahkan Cinta

| |

Soalan; saya menyukai seorang wanita dan dia juga menyukai saya. tetapi saya tidak bercinta sebagaimana yg dilakukan oleh golongan remaja sekarang. masing-masing tahu akan isi hati tetapi tidak pernah meluahkannya..mengikut pandangan islam bagaimana islam menetapkan perhubungan antara seorang lelaki dan wanita yang saling menyukai?

Jawapan;

Perasaan sayang, kasih dan menyukai adalah lumlah dalam diri setiap manusia. Namun perasaan itu hendaklah diterjemah mengikut saluran yang diizinkan Syarak. Apabila seorang lelaki menyukai seorang perempuan (yang bukan mahramnya), hendaklah perasaan itu diterjemahkan melalui akad perkahwinan. Jadi, berjumpalah dengan wali wanita yang saudara sukai itu dan pinanglah ia untuk dijadikan isteri yang sah. Jangan terjemahkan perasaan suka/cinta itu melalui hubungan percintaan (sebelum berkahwin) sebagaimana yang dilakukan oleh ramai orang hari ini kerana ia akan mendatangkan fitnah iaitu merosakkan hati, menjauhkan diri dari agama, membangkitkan nafsu dan mendorong kepada zina. Ingatlah pesanan Rasulullah s.a.w. (bermaksud); “Tidak aku tinggalkan selepasku fitnah yang paling merbahaya ke atas lelaki melebihi fitnah dari wanita” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Usamah r.a.)

Di dalam satu hadis yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud); “Tidak terlihat oleh dua orang yang saling menyintai seumpama (cinta yang lahir dari) perkahwinan” (HR Imam Ibnu Majah dan al-Hakim dari Ibnu ‘Abbas r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini soheh. Al-Jami’ as-Saghier; hadis no. 7361)

Menurut Imam at-Thibi; hadis ini bermaksud; apabila seorang lelaki melihat kepada seorang wanita dan hatinya menyintainya, lalu ia mengahwini wanita itu, maka dengan perkahwinan akan bertambah kuatlah perasaan kasih itu. Ulamak-ulamak lain berkata; ubat paling besar yang dapat mengubati perasaan cinta ialah berkahwin. (Faidhul-Qadier, hadis no. 7361)

Wallahu a’lam.


utk maklumat lanjut psl cintan cintun ni mnurut Islam, mcm2 laman web ada. pngalaman2 org yg prnh brcinta dan kesannya serta mcm2 lg. antaranya yg plg simple la pegi je kt web iLuvislam. mcm2 blh dpt. hrp2 smua dpt hidayah dan manfaat bersama. insyaAllah.

-LI Crew-

0 comments: